Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Cyberpunk 2077 a crunch - były pracownik o problemach w CD Projekt RED
Dla wielu graczy ukończenie prac nad Cyberpunkiem 2077 to powód do świętowania, co nie dziwi w kontekście ogromnych oczekiwań wobec polskiej produkcji. Jednakże ich nastrój nieco popsuły doniesienia Jasona Schreiera na temat crunchu twórców. Jego informacje wywołały dyskusję, w ramach której wypowiedzieli się m.in. Adrian Chmielarz oraz przedstawiciele studia CD Projekt RED, a po rozmowach z deweloperami w obronie studia stanęła też dziennikarka Liana Ruppert. Nie przekonało to jednak Schreiera do zmiany zdania, zwłaszcza w kontekście pozyskanych przez niego informacji. Teraz dziennikarz agencji Bloomberg przywołał wpis z serwisu Reddit autorstwa rzekomego byłego pracownika CD Projekt RED. Użytkownik skasował swoje konto, ale wciąż można przeczytać jego komentarz (choć i ten miał na chwilę zniknąć ze strony).

Użytkownik odpowiedział w temacie poświęconym jednemu z ostatnich wpisów Jasona Schreiera, w którym tenże odnosił się do rzekomej dyskusji w CD Projekt RED na temat crunchu. Dziennikarz miał porozumieć się z pracownikami studia, twierdzącymi, że nic takiego nie miało miejsca. Rzekomy eksdeweloper potwierdził te informacje i dodał, że nie tylko nie było żadnej rozmowy na ten temat, ale szefowie firmy w ogóle nie informują pracowników o czymkolwiek. Twórcy wielokrotnie dowiadywali się o wielu rzeczach na temat produkcji Cyberpunka 2077 z mediów społecznościowych, wliczając w to… opóźnienia premiery oraz złoty status gry. E-maile od Adama Kicińskiego miały przychodzić dopiero kilka godzin po publicznych ogłoszeniach.

Wśród innych informacji przekazanych przez użytkownika pojawiają się też wzmianki o długotrwałym crunchu. Niektórzy twórcy mieli pracować po 16 godzin dziennie już od czerwca 2019 roku, co miało wynikać z bardzo wczesnego etapu produkcji. Autor twierdzi też, że choć gra wyszła już wtedy z alfy (aczkolwiek nie minęło od tego wydarzenia wiele czasu), to deweloperzy uważali, że niemożliwością jest „zrobienie całej gry niemal od zera w ciągu roku” (niestety, zabrakło tu szerszego wyjaśnienia). Twórcy zresztą nie byli zaskoczeni, bo – jak czytamy – wielu od dawna obawiało się takiego rozwoju wypadków po dotychczasowych doświadczeniach z pracy w CD Projekt RED:

Jeśli już, to ludzie obawiali się dwuletniego marszu śmierci na długo przed rozpoczęciem crunchu. Wiedzą bowiem, że tak działa CD Projekt: obijać się przez długi czas w preprodukcji, a potem poganiać wszystkich i zaharować deweloperów, byle tylko nadrobić stracony czas.

Takie przepracowywanie deweloperów nie przełożyło się też – wbrew zapewnieniom CD Projektu – na hojne wynagrodzenia. Przeciwnie, pracownicy mieli otrzymać marne gorsze, podczas gdy ludzie na wysokich stanowiskach dostali „setki tysięcy złotych” w premiach.

Oczywiście nie mamy całkowitej pewności, że komentujący z Reddita był faktycznym pracownikiem polskiego studia. Jason Schreier podaje, że zdołał skontaktować się z autorem przez telefon i potwierdzić jego tożsamość. Podkreślmy też, że ani Schreier, ani żaden z wtórujących mu dziennikarzy nie nawołuje do bojkotu Cyberpunka 2077. Nawet jeśli doniesienia Bloomberga oraz omawiany komentarz z Reddita są zgodne z prawdą, to wątpliwe, by poszkodowani twórcy docenili „poświęcenie” w postaci rezygnacji z zakupu produkcji, nad którą – jeśli wierzyć tym doniesieniom – pracowali więcej, niż mieli na to ochotę. Cyberpunk 2077 zadebiutuje 19 listopada na komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S. Platformy dziewiątej generacji otrzymają ponadto dedykowane aktualizacje gry, przy czym większa z nich ukaże się dopiero w 2021 roku

Źródło:
"Entelarmer" - GRY-OnLine
Klemens
2020-10-15 12:11:17
Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow